Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών στο μάθημα της Γλώσσας
Σχολικό έτος 2012-13
1η επιμορφωτική συνάντηση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
2/11/2012 Κομοτηνή , 3/11/2012 Ξάνθη 3/11/2012 Αλεξανδρούπολη
Επιμορφωτές: Άννα Ιορδανίδου και Γιάννης Φραγκιαδάκης
Επιμορφούμενοι: Κομοτηνή 24, Ξάνθη 23, Αλεξανδρούπολη 13
Θέμα: Καλές και κακές πρακτικές γλωσσικής διδασκαλίας
Μέσω της επεξεργασίας 2 θεματικών ενοτήτων από το σχολικό βιβλίο της ΝΕ Γλώσσας Α΄ και Γ΄ Γυμνασίου και του αντίστοιχου υλικού του Προγράμματος, αναδείχθηκαν και συζητήθηκαν ζητήματα καλής και κακής διδακτικής πρακτικής. Για παράδειγμα, καλή πρακτική σε σχέση με τη διδασκαλία της γραμματικής είναι ο εκπαιδευτικός να επιλέγει απλώς να υπενθυμίσει τα γραμματικά φαινόμενα, χωρίς να επιμείνει στη θεωρία και στην ορολογία, αξιοποιώντας τα κείμενα της ενότητας, ενώ κακή πρακτική είναι ο εκπαιδευτικός να επαναλαμβάνει τη θεωρία της γραμματικής της ενότητας του σχολικού βιβλίου. (Δείτε σχετικό υλικό για την ενότητα της Γ΄ Γυμνασίου)
2η επιμορφωτική συνάντηση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
1/2 /2013 Κομοτηνή , 2/2/2013 Ξάνθη
Επιμορφώτρια: Άννα Ιορδανίδου
Επιμορφούμενοι: Κομοτηνή 31, Ξάνθη 34
Θέμα: Καλές και κακές πρακτικές γλωσσικής διδασκαλίας– διόρθωση μαθητικών γραπτών
Ο στόχος ήταν α) μέσω της επεξεργασίας θεματικής ενότητας από το σχολικό βιβλίο της ΝΕ Γλώσσας Β΄ Γυμνασίου («Εργασία-επάγγελμα») και του αντίστοιχου υλικού του Προγράμματος, να επαναληφθούν τα βασικά στοιχεία της προηγούμενης επιμόρφωσης για καλές και κακές διδακτικές πρακτικές και β) να αναλυθούν ζητήματα διόρθωσης μαθητικών γραπτών με βάση αυθεντικό υλικό. Βασικά συμπεράσματα: η παραγωγή γραπτού λόγου από τους μαθητές πρέπει να συνδέεται με το θέμα και τους κειμενικούς στόχους της ενότητας και να έχει ενδιαφέρον για τους μαθητές Η διόρθωση των μαθητικών γραπτών πρέπει να εστιάζει στον σχεδιασμό του κειμένου και στη συνοχή των νοημάτων, ώστε ο μαθητής να οδηγείται στην αναδιαμόρφωση του γραπτού του. (Δείτε τη σχετική παρουσίαση)
Σχολικό έτος 2011-12
Στο μάθημα της Γλώσσας πραγματοποιήθηκαν δύο επιμορφώσεις με γενικά θέματα ως εξής:
Ημερομ. |
Διάρκεια |
Επιμορφωτής |
Τόπος |
Εκπαιδ. |
Θέμα της επιμόρφωσης |
3/12/2011 |
4 ώρες |
Α. Ιορδανίδου |
Κομοτηνή |
41 |
Διαφοροποίηση της διδασκαλίας και κατανόηση κειμένου |
2/3/2012 3/3/2012 |
3 3 |
Α. Ιορδανίδου |
Κομοτηνή Ξάνθη |
37 32 |
Νέες τεχνολογίες στο μάθημα της Γλώσσας |
Ο στόχος της πρώτης επιμόρφωσης ήταν, μέσω της από κοινού επεξεργασίας διαφόρων ειδών και τύπων κειμένων από το (επικαιροποιημένο) υποστηρικτικό διδακτικό υλικό για το μάθημα της ΝΕ Γλώσσας του Γυμνασίου, να αναδειχθούν ζητήματα διδακτικής πρακτικής που αφορούν την κατανόηση των κειμένων.
Ο στόχος της δεύτερης επιμόρφωσης ήταν, μέσω της επεξεργασίας κειμένων σε ηλεκτρονική μορφή διαθέσιμων στο διαδίκτυο, να ασκηθούν οι εκπαιδευτικοί στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι ΤΠΕ. Επίσης, να γίνει ενημέρωση για γραμματικές και λεξικά σε ηλεκτρονική μορφή στο Διαδίκτυο.
Για τη στήριξη και την παρακολούθηση της διδασκαλίας της Γλώσσας (και δευτερευόντως της Λογοτεχνίας) έγιναν είκοσι τέσσερις επιμορφωτικές επισκέψεις στα σχολεία (και ελάχιστες στα ΚΕΣΠΕΜ) από τις επόπτριες των φιλολόγων Ελένη Παπαμερή (για το νομό Ξάνθης) και Δέσποινα Ναβροζίδου (για τους νομούς Ροδόπης και Έβρου). Το περιεχόμενο των ενδοσχολικών επιμορφωτικών αυτών συναντήσεων ήταν να αντιμετωπισθούν ειδικά προβλήματα της οργάνωσης της διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων στην ΕΔ, να λυθούν απορίες των εκπαιδευτικών, να συλλεχθούν στοιχεία που θα αξιοποιηθούν στην αξιολόγηση της ΕΔ.
Σχολικό έτος 2010-11
Εισαγωγή στο εκπαιδευτικό υλικό για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
13/1/2011 Ξάνθη 14/1/2011 Κομοτηνή
Επιμορφώτρια: Άννα Ιορδανίδου
Κατά τη διάρκεια της γενικής επιμόρφωσης οι φιλόλογοι ενημερώθηκαν για τα εκπαιδευτικά υλικά του Προγράμματος και τις μεθόδους διδασκαλίας που εισηγούνται. Στόχος της επιμόρφωσης ήταν να δοθεί συνοπτικά το πλαίσιο της κειμενοκεντρικής προσέγγισης με αναφορά σε εφαρμογές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και έμφαση σε ζητήματα λειτουργικής σύνδεσης κειμένου-συμφραζομένων-γραμματικής.
Η συνάντηση είχε τη μορφή συζήτησης συγκεκριμένων διδακτικών παραδειγμάτων και όχι αναφοράς γενικών διδακτικών αρχών. Με αφορμή την παρουσίαση σελίδων από το υποστηρικτικό υλικό Νεοελληνικής Γλώσσας Γυμνασίου σε ppt έγινε συζήτηση σχετικά με τη διδασκαλία των κειμένων και τη σύνδεση με τη διδασκαλία της γραμματικής.
2η Επιμόρφωση για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας
10/2/2011 Ξάνθη, 11/2/2011 Κομοτηνή
Επιμορφωτές: Άννα Ιορδανίδου, Ιωάννα Παρασκελίδη, Αγγελική Σηφάκη, Γιάννης Φραγκιαδάκης
Επιμορφούμενοι: Ξάνθη 46 εκπαιδευτικοί, Κομοτηνή 72 εκπαιδευτικοί
Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης παρουσιάστηκε το διδακτικό υλικό του ΠΕΜ για το μάθημα της ΝΕ Γλώσσας μέσα από το παράδειγμα της 5ης θεματικής ενότητας του σχολικού εγχειριδίου της Α΄ Γυμνασίου «Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου» (που διδάσκεται περίπου αυτή την εποχή) και συζητήθηκαν τρόποι επεξεργασίας με χρήση κειμένων και ασκήσεων κατανόησης και παραγωγής λόγου από το υποστηρικτικό υλικό ΠΕΜ, ασκήσεων γραμματικής ΠΕΜ (διαβαθμισμένης δυσκολίας) και του Λεξικού ΠΕΜ για το Γυμνάσιο. (Βλ. σχετικό ppt)