Tαινία-ντοκυμαντέρ: Πώς σε λένε;
Διάρκεια: 74΄
Παρήχθη το διάστημα 1997-2000.
Πρόκειται για εκπαιδευτικό υλικό επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, σε μορφή ντοκιμαντέρ με θέμα τις πολλαπλές ταυτότητες στη Θράκη. Ο τίτλος της ταινίας «Πώς σε λένε;» παραπέμπει στα δύο επίπεδα στα οποία κινείται η θεματική της, δηλαδή (α) πώς ονομάζεσαι και (β) πώς σε ονομάζουν οι άλλοι. Το θέμα της είναι η συγκρότηση των ταυτοτήτων μέσα από το λόγο των υποκειμένων, οι διαφορετικές εκδοχές του «εμείς» σε σχέση με τους «άλλους» και το πώς αυτές οι εκδοχές γίνονται αντικείμενο διαπραγμάτευσης στην επικοινωνία «μας» με τους «άλλους».
Στόχος της ταινίας είναι να προκαλέσει διάλογο για τον τρόπο με τον οποίο βιώνονται οι ταυτότητες σε μια περιοχή όπως η Θράκη, και να αναδείξει μέσα από την εικόνα και το λόγο, τη διαφορά και την ομοιότητα, την ποικιλία, τη σύγκρουση, την επιθυμία για διαπραγμάτευση, τη δυσκολία επικοινωνίας, την πολλαπλότητα των πολιτισμικών παραδόσεων αλλά και την κοινή γη που συνδέει τους διαφορετικούς κατοίκους της ίδιας περιοχής.
Στην ταινία εμφανίζονται 13 μέλη της Mειονότητας, 10 της Πλειονότητας και 4 μετανάστες ποντιακής-ελληνικής καταγωγής από την τέως Σοβιετική Ένωση. Μέσα από το μοντάζ συντίθεται ένας φανταστικός διάλογος ανάμεσα στα μέλη της Πλειονότητας και της Mειονότητας, διάλογος σχεδόν αδύνατος σε πραγματικό επίπεδο. Τρίτος πόλος της ταινίας είναι τα τοπία της Θράκης, ο κοινός τόπος όλων όσοι μιλούν στην ταινία, και τέταρτος πόλος η δική μας ματιά πάνω σε αυτές τις σχέσεις, όπως φαίνεται μέσα από τις ερωτήσεις που θέτουμε και τον τρόπο που συνθέσαμε την ταινία.
Παιδαγωγικά η ταινία λειτουργεί ως πλαίσιο το οποίο μέσω των προβολών και των ταυτίσεων που προκαλεί στους θεατές, επιτρέπει να γίνει συζήτηση γύρω από τα ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας. Η αναγνώριση του εαυτού και του άλλου, η εγκαθίδρυση της επικοινωνίας, η κατανόηση των ορίων, της μνήμης του άλλου, η συμπάθεια για τον πόνο του άλλου αποτελούν βάσεις πάνω στις οποίες μπορούν στη συνέχεια να αναπτυχθούν παιδαγωγικές δεξιότητες. Λειτουργεί επίσης ως υπόμνηση προς κάθε εκπαιδευτικό ότι χωρίς την κατανόηση του πλαισίου στο οποίο καλείται να διδάξει είναι αδύνατη οποιαδήποτε αποτελεσματική παιδαγωγική παρέμβαση. H κατανόηση του πλαισίου ως προϋπόθεση της παιδαγωγικής παρέμβασης έχει ιδιαίτερη σημασία για τις συνθήκες της μειονοτικής εκπαίδευσης, όπου οι σιωπηλές συγκρούσεις χαρακτηρίζουν την καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική.
H ταινία χρησιμοποιήθηκε στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών των μειονοτικών σχολείων το διάστημα 1997-2000. Aπό το 2000 επελέγη από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο ως μέρος του διδακτικού υλικού για τη Μεταπτυχιακή Θεματική Ενότητα: Εκπαίδευση: Πολιτισμικές διαφορές και Κοινωνικές Ανισότητες.