Μαθηματικά σε περιβάλλον διαμορφωμένο για αυτόνομη μάθηση
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό συνιστά μια πρόταση για εναλλακτική προσέγγιση στη διδασκαλία των μαθηματικών. Πρόκειται για μια τράπεζα υλικού με ανοιχτού χαρακτήρα δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την αυτονομία του μαθητή, ευνοούν την αξιοποίηση ενός πλήθους δεδομένων του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζει και παρέχουν ουσιαστικές ευκαιρίες μύησης στη μαθηματική γνώση και σκέψη, ως προϊόντων της ανθρώπινης δράσης.
Το κύριο σώμα του υλικού προέρχεται από μετάφραση στην ελληνική γλώσσα και προσαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα του εκπαιδευτικού πακέτου SMILE (Secondary Mathematics Independent Learning Environment), που έχει συγκροτηθεί στη Μεγάλη Βρετανία.
Βασικές επιδιώξεις του υλικού είναι:
- ο εμπλουτισμός της εργασίας που αναπτύσσεται στην τάξη των μαθηματικών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με εναλλακτικές δραστηριότητες διερευνητικού, κυρίως, χαρακτήρα,
- η υποστήριξη της ανάπτυξης και της αυτονόμησης της μαθηματικής σκέψης του μαθητή.
Το συνολικό εκπαιδευτικό πακέτο διαμορφώθηκε σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή και αποτελείται από:
- Τεύχος παρουσίασης του υλικού και οδηγιών για την αξιοποίησή του στην τάξη.
- Χάρτη δραστηριοτήτων,στον οποίο αναφέρονται όλες οι δραστηριότητες του εκπαιδευτικού πακέτου, ταξινομημένες κατά επίπεδο δυσκολίας και κατά θεματική ενότητα.
- Κατάλογο δραστηριοτήτων,στον οποίο επίσης αναφέρονται όλες οι δραστηριότητες ταξινομημένες όμως κατά αύξοντα αριθμό.
- Κάρτες με τις δραστηριότητες του υλικού,οι οποίες είναι ταξινομημένες σε οκτώ επίπεδα δυσκολίας και αντιστοιχούν σε όλες τις ενότητες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος των Μαθηματικών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
- Απαντήσεις στις δραστηριότητες,
- Δοκιμασίες.
- Απαντήσεις στις δοκιμασίες
- Φύλλα Εργασίας:Πρόκειται για εργασίες που ανατίθενται στο μαθητή με στόχο τη διευκόλυνσή του στη διεκπεραίωση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων. Συχνά αφορούν στην εκτέλεση κάποιων απλών εργασιών όπως μια κατασκευή, ένα διάγραμμα ή ένας χάρτης, εργασίες δηλαδή που τον υποστηρίζουν στην ανάπτυξη νοητικών ή/και υλικών εργαλείων και στρατηγικών για την αποτελεσματική διερεύνηση της μαθηματικής ιδέας που βρίσκεται υπό μελέτη.
- Υπόδειγμα πίνακα εργασίας του μαθητή.
Το εκπαιδευτικό υλικό για τα μαθηματικά έχει εγκριθεί από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.