Παιδαγωγικές δραστηριότητες υποστήριξης της ελληνομάθειας για παιδιά του νηπιαγωγείου
Από το σχολικό έτος 2011 – 2012 πραγματοποιούνται στα ΚΕΣΠΕΜ δραστηριότητες υποστήριξης της ελληνομάθειας και σε παιδιά του νηπιαγωγείου. Κατά το σχολικό έτος 2012 – 2013 λειτούργησαν τρία τμήματα στο ΚΕΣΠΕΜ της Κομοτηνής, δύο στο ΚΕΣΠΕΜ της Ξάνθης, δύο τμήματα στον Εχίνο και ένα τμήμα στο Δροσερό. Τα τμήματα έχουν από 10 έως 13 παιδιά. Συνολικά συμμετείχαν 100 παιδιά.
Το σχολικό έτος 2013-2014 δραστηριότητες για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας οργανώθηκαν στα κεντρικά ΚΕΣΠΕΜ Κομοτηνής και Ξάνθης και στα περιφερειακά Σέλερου, Εχίνου, Ιάσμου και Σαπών. Μετά την έναρξη των νέων τμημάτων το Μάρτιο και τον Απρίλιο ο αριθμός των εγγεγραμμένων στη συγκεκριμένη δράση διαμορφώθηκε στα 155 παιδιά.
Οι δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας συνεχίζονται και το σχολικό έτος 2014-15 Ξεκίνησαν στις αρχές Οκτωβρίου στα ΚΕΣΠΕΜ Κομοτηνής, Ξάνθης, Σέλερου, Εχίνου και Σαπών. Ο αριθμός των εγγεγραμμένων παιδιών είναι 122 (στοιχεία Φεβρουαρίου 2015).
Κατά την παράταση λειτουργίας του Προγράμματος τη σχολική χρονιά 2015-2016, συνεχίζονται οι δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Συγκεκριμένα, ξεκίνησαν τον Οκτώβριο στο ΚΕΣΠΕΜ Ευλάλου και το Νοέμβριο στα κεντρικά ΚΕΣΠΕΜ Ξάνθης και Κομοτηνής και στο περιφερειακό ΚΕΣΠΕΜ Σέλερου. Ο αριθμός των εγγεγραμμένων παιδιών είναι 91 (στοιχεία Δεκεμβρίου 2015).
Μέσα από δημιουργικού χαρακτήρα δραστηριότητες που έχουν νόημα για τα ίδια, τα παιδιά υποστηρίζονται στις κατακτήσεις τους στην ελληνική γλώσσα, αξιοποιώντας τη μητρική τους γλώσσα ως γλώσσα στήριξης. Τα μαθήματα αναλαμβάνουν είτε εκπαιδευτικοί από τη μειονότητα που έχουν τελειώσει ελληνικό Πανεπιστήμιο, είτε εκπαιδευτικοί από την πλειονότητα με την υποστήριξη εκπαιδευτικού που μιλάει τη μητρική γλώσσα των παιδιών. Οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε συνεχή επιμορφωτική διαδικασία και σε ακόμη πιο συχνή επικοινωνία με τις υπεύθυνες των μαθημάτων.
Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται τα παιδιά...
...μαθαίνουν να μοιράζονται...
...μαθαίνουν να συνεργάζονται…
…και να παράγουν ομαδικά έργα.
Επεξεργάζονται βιβλία...
…και συχνά φαντάζονται τη συνέχεια της ιστορίας που διάβασαν και την αποτυπώνουν στις ζωγραφιές τους.
Μέσω των πολλών και διαφορετικών παιδικών βιβλίων που επεξεργάζονται, αλλά και παιχνιδιών συχνά με τα ονόματά τους, έρχονται σε επαφή με το ελληνικό αλφάβητο.
Τα παιδιά φαίνεται να απολαμβάνουν τη συμμετοχή τους και, καθώς προχωρά ο χρόνος μαθαίνουν να λειτουργούν ως ομάδα, αλλά και να επικοινωνούν όλο και περισσότερο στην ελληνική γλώσσα.
Αντίστοιχες παιδαγωγικές δραστηριότητες για μικρά παιδιά αναπτύσσονται και στα δημοτικά σχολεία, στα χωριά που δεν υπάρχουν ΚΕΣΠΕΜ.